Over wandreliëfs

Uitgangspunten

Al in  veel oude culturen werden reliëfs gemaakt door bijvoorbeeld de wand van tempels te bewerken.
De door mij gemaakte stukken zijn even gemakkelijk verplaatsbaar als een schilderij, ook de grotere tot 180 cm. Ze zijn gemaakt van gerecyclede papierpulp. Daardoor zijn ze, zonder wapening, heel licht en sterk.  Het oppervlak is in verschillende technieken  en lagen bewerkt met acrylwerf.

De natuur laat ons veel structuren zien, mooie golfstructuren op het strand, hoekige structuren van bergkristal of de heel nauwkeurige structuur van een passiebloem. Soms zijn ze heel precies wiskundig van vorm, meestal wat minder strak. Veel herhalingen, toch steeds weer iets anders in oneindige variatie.


Als  uitgangspunt voor mijn wandreliëfs neem ik vaak zulke structuren. Ik neem details, abstraheer er in, en ik geef vaak een eigen kleurinterpretatie.

Basis: papierpulp

Papierpulp, gemaakt van door mijzelf gerecycled krantenpapier, is een bijzonder mooi materiaal voor deze wandreliëfs. Het is een natuurproduct, gemaakt van houtvezels,en de  duurzaamheid is al heel lang bewezen. In vorige eeuwen werden er plafondreliëfs mee gemaakt in paleizen en landhuizen.  Voor die toepassing is men helaas overgestapt op meer breekbaar gips en  op kunststoffen. 

Elke vezel van papierpulp heeft veel minuscule uitsteeksels, die bij de verwerking in elkaar grijpen. De sterkte van het eindresultaat wordt bereikt door de ruwe vezels goed in elkaar te laten pakken. Daarmee is het mogelijk om grote, relatief dunne,  en toch sterke objecten te maken.

Omdat houtpulp niet de fijne structuur van klei heeft, is de pulpmassa stroef vezelig en het verwerkt niet  zo gemakkelijk. Voor die verwerking, niet voor de sterkte, wordt daarom een klein percentage cellulose-lijmpoeder toegevoegd. (+/- 0,3 %).. Zo ontstaat een verwerkbare klei. Het resultaat is een licht en heel sterk werkstuk, zonder versterking van wapening, waarvan is bewezen dat het zeer lang onveranderlijk blijft.

Kleur: acrylverf

Na droging wordt een werkstuk, afhankelijk van het ontwerp, meer of minder fijn geschuurd. Daarna leent het oppervlak zich voor elke verftechniek. Ik gebruik acrylverf in verschillende technieken. De kleurkeuze is vaak een eigen interpretatie van de kleuren van de inspiratiebron.